Blog 06.18: Hoe duurzaam willen we zijn?

HET IDEALE KANTOOR

Hoe ziet de toekomst van onze kantoorinrichting eruit? Welke ontwikkelingen zijn er en waar staan we nu? John Venneman, creatief brein van Human-Space, deelt in een regelmatig verschijnende blog zijn visie en ervaringen als ‘inrichtingsprofessional’.

 

Hoe duurzaam willen we zijn?

…en zien we door de bomen het bos nog wel?

 

Voor bedrijven is ‘duurzaam inrichten’ onderdeel van ‘duurzaam ondernemen’, met als pijlers People, Planet en Profit. De P van portemonnee speelt altijd mee.  Tegenwoordig wordt daar nog de P van Passion of Project aan toegevoegd, met aspecten die meer met onbewuste beleving te maken hebben. Design, architectuur, reputatie, imago, etc. Maar hoe vertaal je dat allemaal naar duurzaam inrichten?

Breeam, Leed, GPR, Cradle to Cradle, Well, Blue Building, Built Positive, zomaar een aantal labels waarmee de mate van duurzaamheid wordt aangegeven van een product, van een gebouw of van een geheel systeem. Het is een woud aan labels en certificeringen. Maar wat is de impact? Wat levert het op in het grote geheel? Wat brengt het de ondernemer?

 

Psychologie van duurzaamheid

Onderzoek heeft uitgewezen dat het voor mensen eigenlijk heel onnatuurlijk is om duurzaam te denken. Evolutionair gezien hebben we namelijk de neiging om vooral op de korte termijn te denken. Bijna alle investeringen in duurzaamheid renderen echter pas op de lange termijn en bij de vraag, “wat levert het mij op?” zijn de meeste burgers (en bedrijven) geneigd toch meer naar de korte termijn te kijken. Vooral voor bedrijven geldt ‘wat levert het mij op?’ Pas als er meer zekerheden én verplichtingen zijn, zal dit veranderen. We moeten niet meer denken in problemen & kosten, maar veel meer in kansen & opbrengsten.

Essentieel voor de acceptatie van duurzaamheid in het bedrijfsleven is het helpen van ondernemers in het leren zien van die kansen. En daarbij bedoel ik zeker meer dan de mogelijkheid om geld te besparen. Enkele argumenten voor de ondernemer zijn de kostenbesparingen door lager energieverbruik op de korte en lange termijn. Maar tevens het gunstige effect op de waardering van vastgoed en de mogelijkheden voor groene financiering. Daarnaast biedt een duurzaam bedrijfsimago een onderscheidende positionering met effect op (nieuwe) klanten en (nieuwe) medewerkers. Het FD berichtte onlangs dat Shell gezakt was van 3 naar 7 in de top tien van bedrijven waar studenten willen werken. Tesla staat nu overigens als nieuwkomer op 1….

 

Hot issues

Momenteel wordt aan 5 zogenoemde ‘klimaattafels’ een brede maatschappelijke discussie gevoerd over verduurzaming. En dan gericht op 2030. We hebben in Nederland op dit moment het probleem van DE KEUZE. Zie de infographic met de keuzes zoals die nu gemaakt zijn en tijdens de zomer doorgerekend worden.

Wat zijn de beste keuzes, en wat doet er werkelijk toe? Wat heeft de meeste (en meeste gewenste) resultaat? Willen we echt wat bereiken dan zullen we moeten opschalen. En dan zullen keuzes gemaakt moeten worden die hun impact hebben. Op ons zelf, onze eigen portemonnee. Maar ook op onze omgeving, onze maatschappij zowel nationaal als internationaal.

Ik noem enkele van die onderwerpen:

Windmolens: 'Not in my backyard!' En willen we ons landschap zo veranderen als in de Flevopolder?

Zonnevelden: De reactie van LTO: ‘geen ruimte onttrekken aan landbouwsector’.

Zonnedaken op bedrijfsgebouwen: Zijn de bedrijfsdaken sterk genoeg en hoe zit het met de verhouding eigenaar/gebruiker?

Warmtepompen: Eerst isoleren, en hoe produceren we warm water voor de douche? En hoe zit het met de herrie van al die warmtepompen en het elektraverbruik? Waar zetten we ze neer?

Warmte-koude opslag in de bodem: Welk effect heeft dit op de balans in ons ecosysteem?

Elektrische auto’s: Super, maar wat te doen met al die (vervuilende) accu’s. En hoe lossen we het laden op, en met welke soort (schone) energie?

Waterstof: Of is waterstof een alternatief? Als we Prof. Dr. Ad van Wijk van de TU Delft moeten geloven is waterstof dé oplossing. Geen accu’s nodig en het afvalproduct is water!

Energieopslag: Wat zijn überhaupt de beste manieren om energie op te slaan tot het moment waarop je het nodig hebt?

 

Zien we door de bomen het bos nog wel?

 

In mijn volgende blog ga ik dieper in op ‘duurzaam inrichten’ als onderdeel van ‘duurzaam ondernemen’. Wat betekenen de vier P’s voor de inrichting van een werkomgeving zoals een kantoor? Dan komt er nog een andere P om de hoek kijken, die van product. En dan met name het circulaire product waarbij niets verloren gaat in de biologische en technische kringloop.

 

John Venneman/ Human-Space | datum 11 juli 2018 | Visual: NVDE | Eindredactie Buurman Schrijfwerk

 

Pin It